اطلاعیه: عدم نیاز به کارت بازرگانی دائمی برای تولید کنندگان جهت واردات ماشین آلات مورد نیاز

رؤسای محترم سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ها و جنوب استان کرمان
موضوع: صدور مجوز موردی برای عدم مطالبه کارت بازرگانی

با سلام و احترام به منظور شفاف سازی و ایجاد وحدت رویه در اجرای بند (۴) بخشنامه مورخ ۱۳۹۶/۰۱/۰۷ (موارد غیر تجاری مربوط به تبصره ذیل بند یک ماده ۱۰ آیین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات موارد زیر جهت استحضار و دستور اقدام لازم اعلام می گردد

۱- صدور مجوز موردی (مکاتبه توسط آن سازمان با ذکر عدم نیاز به مطالبه کارت بازرگانی برای واردات ماشین آلات، تجهیزات، اجزاء و قطعات مربوطه مورد نیاز واحدهای تولیدی فاقد کارت بازرگانی (اعم از حقیقی و حقوقی ) تنها برای یکبار و برای مدت مشخص (حداکثر شش ماه) مجاز می باشد و تمدید آن در صورت داشتن شرایط لازم و معتبر منعی ندارد.

۲- دارندگان پروانه بهره برداری، جواز تاسیس با پیشرفت قابل قبول و تایید سازمان)، معادن (با دریافت مجوز معاونت امور معادن و صنایع معدنی از محل مواد ۱۰۹ و ۱۱۰ آیین نامه اجرایی قانون معادن)، پروانه کسب صنفی ویژه واحد های تولیدی، جواز تاسیس چاپخانه (با داشتن مجوز ورود ماشین آلات چاپ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و مدارک تولیدی معتبر از سایر وزارتخانه های تولیدی با رعایت سایر شرایط مشمول بند فوق می گردند.

۳- مواد اولیه واحدهای تولیدی به جهت نیاز به استمرار در واردات، مشمول بند یک این بخشنامه نمی باشد و ترجیح بر این است واحدهای تولیدی نسبت به دریافت کارت بازرگانی اقدام نمایند.

۴- قبل از صدور مجوز موردی، سازمان های استانی می بایست از عدم داشتن سابقه کارت بازرگانی دائم و موردی اطمینان پیدا کنند و صدور چند مجوز موردی برای یک واحد مجاز نیست. لازم به ذکر است فرایند الکترونیکی صدور مجوزهای موردی در سامانه جامع تجارت در حال پیاده سازی است و بعد از عملیاتی شدن سامانه، مکاتبات فیزیکی صدور مجوز حذف می شود.

سیدمهدی نیازی
مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات

سایر مطالب