رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران عنوان کرد: بخش خصوصی با حمایت دولت، اشتغال را حفظ کند

محمدرضا زهره‌وندی، رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تهران، در تحلیلی با اشاره به تداوم ریسک شیوه ویروس کرونا، از بنگاه‌ها خواست از تعدیل نیرو بپرهیزند و از دولت نیز خواستار حداقل حمایت در حوزه مالیات و بیمه شد. او هم‌چنین توصیه‌هایی بهداشتی و مراقبتی به همکارانش در سندیکای آسانسور و به شهروندان در استفاده از این ابزار داشت.

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران و عضو هیات مدیره سندیکای آسانسور و پله برقی، خواستار اجتناب شرکت‌ها از تعدیل نیرو برای کاهش مخاطرات اقتصادی شیوع ویروس کرونا شد.

محمدرضا زهره‌وندی در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق تهران، ضمن ارائه پیشنهاداتی به دولت و شرکت‌ها برای کاهش لطمات شیوع این ویروس به دستورالعمل‌های استفاده از آسانسور در شرایط کنونی نیز اشاره کرد. او با تقدیر و تشکر از سربازان خط مقدم مبارزه با کرونا، کادر درمانی و پزشکی که اصلی‌ترین سرمایه خود یعنی جانشان را در دست گرفته و با تلاش خستگی‌ناپذیر با این ویروس منحوس مبارزه ‌می‌کنند، گفت: سندیکای صنعت آسانسور و پله برقی ایران با یک هزار ۴۰۰ شرکت زیرمجموعه خود در سرتاسر ایران، بیش از ۹۵ درصد آسانسور‌هایی که در کشور نصب و اجرا شده را تحت پوشش دارد. از این رو، بیمارستان‌ها و مراکزی که با کرونا سرو کار دارند در صورت نیاز به خدمات آسانسوری ‌می‌توانند با سندیکای صنعت آسانسور تماس بگیرند و شرکت‌های ما ‌می‌توانند این خدمات را در اسرع وقت به آنها ارائه کنند.

 او با بیان اینکه کرونا از ابتدای اسفند گذشته شرایط دشواری برای فعالیت‌های اقتصادی ایجاد کرده است، ادامه داد: پایان این شرایط نامعلوم است. در چنین شرایطی، با توجه به اینکه اکثر قراردادهای شغلی معمولاً در پایان سال به اتمام ‌می‌رسد، از تمامی شرکت‌ها چه در حوزه آسانسور و پله برقی و چه در سایر بخش‌ها تقاضا ‌می‌کنم حتی‌المقدور از تعدیل نیرو به دلیل شیوع این بیماری اجتناب کنند. تعدیل نیرو یعنی بیکاری و بیکاری تبعاتی دارد که دودش به چشم همه خواهد رفت.

او در توصیه ای به شرکت‌های حوزه آسانسور گفت: لازم است که این شرکت‌ها بیشتر روی درآمد‌های ثابت خود در سال جاری که از محل تعمیر، نگهداری و بازسازی است، متمرکز شوند. ‌می‌دانیم که صنعت آسانسور سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ را در شرایط نامساعدی سپری کرده چرا که این صنعت، وابسته به صنعت ساختمان است و صنعت ساختمان نیز در این سال‌ها با رکود مواجه بوده. البته پیش‌بینی من این است که در سال ۱۳۹۹ نیز شرایط موجود با شدت بیشتری تداوم پیدا کند. در واقع، صنعت آسانسور در زمره مشاغلی است که رکود سنگینی بر آن متصور است و اگر شرکت‌های این بخش بیشتر روی درآمد ثابت خود برنامه‌ریزی کنند، شاید مشکلات کمتری برای آنها پدید بیاید.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران در ادامه پیشنهاداتی را هم به دولت ارائه کرد و گفت: ‌می‌دانیم که شرایط پیش آمده، دولت را نیز در مضیقه قرار داده است. اما بخش خصوصی با چنگ و دندان خود را حفظ کرده و در بدترین شرایط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پابرجا باقی مانده است. اگر بخش خصوصی به حال خود رها شود و هیچ برنامه‌ای برای حمایت از آن تنظیم نشود تا زمین بخورد، بخش اعظم اقتصاد کشور و اشتغال دچار بحران می‌شود.

او ادامه داد: به طور مشخص از سازمان‌های تامین اجتماعی و امور مالیاتی این انتظار وجود دارد که یک سری تسهیلاتی و بخشودگی‌ها را برای بخش خصوصی در نظر بگیرند. بخش خصوصی به این تسهیلات نیازمند است و صنعت آسانسور نیز از سایر صنایع مستثنی نیست. برای مثال، چنانچه سهم کارفرمایی بیمه‌های تامین اجتماعی مشمول بخشودگی قرار گیرد، به جلوگیری از تعدیل نیرو کمک خواهد کرد.

 او افزود: همچنین بخش خصوصی خواستار آن است که بخشودگی‌هایی در مالیات و مالیات بر ارزش افزوده لحاظ شود تا شرکت‌ها با کاهش هزینه صرفا بتوانند خود را حفظ کنند. در عین حال، باید مهلت بیشتری برای ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی در نظر گرفته شود. اعطای تسهیلات بلندمدت و کم‌بهره در اختیار شرکت‌ها از سوی دولت و بانک‌ها ‌می‌تواند این شرایط دشوار را تا حدودی تعدیل کند.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران گفت: درخواست دیگر این است که دولت سهمیه‌ای از لوازم بهداشتی و حفاظت فردی نظیر ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار سندیکا قرار دهد که میان اعضای خود تقسیم کنیم؛ چرا که اعضای این سندیکا بیش از سایر صنایع با مردم در ارتباط هستند.

زهره‌وندی در توصیه به شرکت‌های صنعت آسانسور و پله برقی گفت: استانداردسازی آسانسور‌ها نیازمند بازرسی است. بازرسی در شرایط کنونی که معمولا در محیط بسته انجام ‌می‌گیرد، خطر انتشار بیماری را تشدید ‌می‌کند، از این رو درخواستم از فعالان این صنعت آن است که اگر ضرورتی وجود نداشت از درخواست بازرسی آسانسور صرف‌نظر کنند تا شرایط بهتر شود. همچنین شرکت‌ها دورکاری را در اولویت کاری خویش قرار دهند و حتی‌المقدور از امکانات فضای مجازی استفاده کنند. ضمن آنکه اصل خودقرنطینگی در منازل را نیز جدی بگیرند.

 این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران سپس با اشاره به اینکه استنباط ‌می‌شود، آسانسور دومین یا سومین محل آلوده از نظر شیوع بیماری باشد، توصیه‌هایی را برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا از طریق آسانسور به مردم ارائه کرد.

این توصیه‌ها به شرح زیر است:

  • به علت آلودگی زیاد، تا طبقات پنجم و ششم، جوان‌تر‌ها از پله استفاده کنند.
  • همواره از نصف یا یک‌سوم ظرفیت آسانسور برای جابه‌جایی استفاده شود.
  • از ازدحام مقابل آسانسور اجتناب کرده و فواصل ایمنی حداقل یک و نیم متر فاصله را رعایت کنند
  • از آنجا که ویروس کرونا روی سطوح استیل و فلزی عمر طولانی‌تری دارد، از مواد ضدعفونی‌کننده بر روی بدنه و دستگیره‌های آسانسور به صورت مداوم استفاده شود. مواد ضدعفونی‌کننده ممکن است تاثیر منفی روی دکمه آسانسور بگذارد. از این رو لازم است، روی دکمه‌ها، پلاستیکی قرار داده شود و افراد از روی این پلاستیک و با رعایت پروتکل‌های بهداشت دگمه‌ها را بفشارند. پلاستیک قابلیت برداشت و نصب دوباره دارد و قابل ضدعفونی است.
  •  در طبقات، مقابل کابین‌های آسانسور دستمال یا خلال دندان برای استفاده از آسانسور به همراه سطل زباله پدالی قرار داده شود.
  • افراد در زمان ایستادن در کابین با فاصله بایستند و از رو در رو بودن و صحبت با تلفن همراه در آسانسور پرهیز کنند.

سایر مطالب