چرخ‌دنده صنایع، درگیر ناهماهنگی برخی دستگاههای دولتی/فرآیند صدور مجوزهای جهش تولید باید کوتاه شود

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه چرخ‌دنده صنایع کشور برای جهش تولید، درگیر ناهماهنگی بین دستگاهی است، گفت: فرآیند صدور مجوزها و توسعه کسب و کارها باید کوتاه شود.

محمدرضا زهره‌وندی در گفتگو با خبرنگار اکسپورتنا با اشاره به غفلت‌های وزارت صمت در دوران گذشته، به بیان پیشنهادهایی به سرپرست جدید این وزارتخانه پرداخت و عنوان کرد: سال گذشته «رونق تولید» نام داشت و وزارت صمت ۳۵ محور برای تحقق آن برنامه ریزی کرد؛ اما مشکلات بر سر راه پیاده‌سازی این محورها بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه تولید، پروسه دریافت مجوز است، افزود: زمانی که یک شرکت یا بنگاه اقتصادی قصد دارد فعالیت خود را آغاز یا توسعه دهد، باید به راحت‌ترین شکل ممکن مجوزهای خود را دریافت کرده و به منابع مالی ارزان قیمت با تنفس بالا و اقساط بلندمدت دسترسی پیدا کند تا بتواند از موانع کسب و کار دور بوده و به بهبود و گسترش واحد کسب و کار خود بپردازد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: معمولاً تسهیلات یادشده از سوی دولت‌ها به واسطه وزارتخانه‌های مربوطه در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌گیرد که با وضع قوانین، نسبت به اجرای آن اقدام می‌کند؛ در حالیکه در کشور ما قوانین به اجرا در نمی‌آیند که نمونه آن، قانونی برای گسترش محیط کسب و کار وضع شد اما اجرایی نمی‌شود؛ در حالیکه در صورت اجرای این قانون شاید بسیاری از مشکلات و موانع حل شود.

وی ادامه داد: اکثر قوانین مرتبط با رفع موانع تولید در کشور احصا شدند؛ اما در واقع در بحث اجرا، اقدامات مناسبی صورت نگرفته است؛ به همین دلیل در این راستا پیشنهاد می شود برای اجرایی شدن قوانین کارگروهی با حضور نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تهران و اتاق اصناف تشکیل شود تا به صورت انقلابی عمل کند.

زهره وندی معتقد است که رفع موانع و وضع قوانین، نباید صرفا تنها با برگزاری جلسات مورد پیگیری قرار گیرد؛ چراکه در این شرایط مشکلی به مشکلات قبلی اضافه خواهد شد؛ بلکه باید به صورت عاجل موضوع موانع تولید مطرح، دسته بندی و مشخص شده و برای آن تصمیم‌گیری شود.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ها باید متناسب با شرایط کشور هدف‌گذاری شود، عنوان کرد: در کشور ما آنقدر برنامه ارائه شده است که در زمان اجرا تنها می توانیم درصد کمی از آنها را عملیاتی کنیم؛ بنابراین باید با شرایط حاکم، دیپلماسی سیاسی و محیط خود واقع گرایانه برخورد کنیم و با توجه به آن برنامه ریزی کنیم.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران ادامه داد: باید از تعدد محورهای مورد اولویت کاست تا نتیجه بهتری حاصل شود و آینده را برای تصمیم‌های خود در نظر بگیریم. آینده برای ما انقدر دور و بعید است که دسترسی به آن بسیار سخت خواهد بود در صورتی که اگر برنامه ها را بر اساس قابلیت های خودمان و با توجه به آینده کشور و شرایط موجود در نظر بگیریم قابلیت اجرا خواهند داشت.

وی با اشاره فشار قاچاق سازمان یافته بر تولید، تاکید کرد: قاچاق سازمان یافته اجارزه نمی دهد که تولید رونق بگیرد چه رسد به جهش. نبود پنجره واحد و عدم شفافیت نیز به شرایط تولید اضافه کنید.

زهره‌وندی افزود: زمانی که یک بنگاه اقتصادی قصد دریافت مجوز برای تاسیس یا توسعه کار خود را دارد، باید از ۷ تا ۱۰ ارگان و سازمان مختلف تایید دریافت کنند که در برخی مواقع دیدگاه های آنها با یکدیگر ۱۸۰ درجه متفاوت بوده و تا زمان دریافت مجوز فضای اقتصادی کشور تغییر کرده است.

وی با اشاره به طراحی نقشه راهبردی صنعتی گفت: در طراحی این نقشه، آنقدر از اطلاعات، توانایی ها و امکانات موجود در کشور فاصه داریم که معمولا این طرح ها قابلیت اجرا نخواهند یافت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در سال رونق تولید نتوانستیم حتی از منابع بانکی بهره ببریم، افزود: در تعیین صنایع پیشران کشور باید با دقت بیشتری عمل شود؛ چراکه انتخاب این صنایع بسیار مهم است و بسته به شرایط در هر سال متفاوت خواهد بود و باید هدفمند پیش برویم.

به گفته وی، باید این را در نظر بگیریم که با شیوع ویروس کرونا لطمه سنگینی به اقتصاد دنیا وارد شد و بعضا گفته می شود که اقتصاد دنیا تخت تاثیر این شرایط ۳۰ تا ۳۵ درصد کوچک شده است که قطعا بیشترین تاثیر و لطمه آن در اقتصادهای کوچک و متوسط و در نهایت به اقتصادهای بزرگ خواهد بود.

زهره‌وندی تشریح کرد:  اقتصاد ایران اقتصادی کوچک است و بزرگترین لطمه را خواهیم خورد؛ اما این موضوع در هیچ جای برنامه ها دیده نشده است و به عنوان نمونه می توان به مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد که شرکتهای با آن دست و پنجه نرم می کنند.

وی تاکید کرد: قراردادهای سال گذشته به پایان رسیده است و برای قراردادهای سال آینده هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است؛ چراکه آینده مبهم بوده و باید صبر کنیم تا ویروس کرونا تمام شده و تاثیرات آن سنجیده شود؛ اما به طور قطع این باعث کوچک شدن سفره‌ها خواهد شد.

رییس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران با بیان اینکه مشکلات در این زمینه بسیار زیاد است، افزود: نگاهها برای شناسایی مشکلات و ارائه راه حل واقع گرایانه نیست و دولت بر اساس نگاه حاکم بر خود تصمیم می گیرد و بخش خصوصی بر اساس واقعیتی که لمس می کند در تلاش است.

سایر مطالب