دیدار کاردار محترم کشورمان با وزیر مسکن ماداگاسکار

ملاقات با وزیر مسکن و شهر های جدید ماداگاسکار

به دعوت آقای ژرار آندریامانوسوا، وزیر مسکن و شهرهای جدید ماداگاسکار در وزارتخانه مذکور ملاقات و گفتگو کرده اند، شمه ای از تاریخچه روابط دو کشور را به اطلاع ایشان و همکارانش که در جلسه حضور داشتند، رسانده شد سپس به موضوع مسکن در ماداگاسکار و تلاش های سفارت در این خصوص و جلسات برگزار شده با شرکت آنالوگ و سیماد پرداختم ایشان را در جریان آخرین مذاکرات با مدیران این دو شرکت قرار داده. در ادامه علاقمندی شرکت های ایرانی به ورود به بازار مسکن ماداگاسکار و شروع فعالیت های ساخت و ساز خصوصا مسکن انبوه را به اطلاع وزیر رسانیده شد در این راستا از ایشان درخواست شد که با ارائه طرح ها و پیشنهاداتی ورود شرکت های ایرانی را به کشور تسهیل نماید. به وزیر یادآوری شد که شرکت های ایرانی فعال در زمینه ساخت و ساز بسیار توانمند هستند و در چارچوب همکاری دو کشور می توانند به اجرای طرح های ساخت و ساز ورود نمایند، ورود آن ها به ماداگاسکار می تواند منافع زیادی خصوصا در انتقال فناوری، دانش ساخت و ایجاد اشتغال داشته باشد.

اهم مطالب وزیر

به نقل از جناب وزیر “دوستان من در شرکت های آبلو و سپماد گزارشی از گفتگوهای شما را به من ارائه داده اند و از پیشرفت های حاصله خوشحال هستم. شما به خوبی می دانید که ساخت و ساز همواره بخشی از سیاست های اصلی و کلی دولت های ما در سالهای گذشته بوده است. با این حال ما هنوز هیچ مسکنی نساخته ایم شخصا حدود بیست سال است که در خصوص مسکن و شهرسازی مسئولیت دارم و به خوبی به موضوعات و مشخصات این طرح ها اشراف دارم وزارتخانه من شخصا تحت نظارت رئیس جمهور و ریاست جمهوری فعال است در سیاست های جدید دولت اخیرا مصوباتی در راستای تسهیل روند اداری ساخت و ساز در مجلس داشته ایم تا دست شرکت های میماند و آنالوگ را جهت عقد قرارداد با شرکت ها و کشورهای خارجی باز تر کنیم، به توان کشور شما در موضوع مسکن و تولید مصالح ساختمانی اشراف و اطمینان دارم. با برخی شرکت های فعال در قاره آفریقا از جمله رواندا و کنیا آشنا هستم. قصد ما این است که تا دو سال باقی مانده دوره ریاست جمهوری، هر ساله ۱۰ هزار واحد ساختمان سازی و آمادگی داریم امسال و در اسرع وقت ساخت هزار واحد مسکن را به جمهوری اسلامی ایران واگذار نماییم.”

در پاسخ به فرمایشات وزیر گفته شد که در مذاکرات قبلی اعلام شده است که تعدادی از شرکت های انبوه ساز ایرانی به طور کامل آماده همکاری هستند، ولی آنچه تفاهم شده است، در ابتدا ساخت مسکن ۱۷۰ واحد مسکن کارمندی برای وزارت آمایش سرزمین است. زیرا با ضمانت دولت بازپرداخت سرمایه گذاری به واسطه یک بانک کارگزار بسیار سهل و ممکن است در این چارچوب برخی شرکت های ایرانی تمایل دارند سرمایه گذاری کنند. بدیهی است هر میزان دولت تسهیلات زمین، عوارض و مالیات ارائه کند، به همان میزان می تواند مسکن را با قیمت مناسب تر و ارزانتر تحویل بگیرد و در مرحله اول در اختیار کارمندان حقوق بگیر خود قرار دهد. همچنین ما تجربه مسکن مهر که معادل نیاز شما است را داریم. طبیعتا شرکت های ایرانی به دنبال اجرای پروژه با دریافت سود و تضمین بازگشت سرمایه خود هستند. ما در زمینه های دیگر نیز پیشنهادهای خوبی به دولت شما ارائه داده ایم و تمایل داریم دربخش مسکن هم که توان خوبی داریم، وارد کار شویم.

سایر مطالب