رئیس اتاق بازرگانی: در صادرات عددی نیستیم/ به جای وصف‌العیش، واقعیت‌ها را ببینیم

رئیس اتاق بازرگانی: در صادرات عددی نیستیم/ به جای وصف‌العیش، واقعیت‌ها را ببینیم

به گفته رئیس اتاق بازرگانی، سهم ایران از حجم مبادلات ۴۵ هزار میلیارد دلاری جهان در سال گذشته فقط ۰.۴۵ بوده که ۸۵ درصد آن هم به درامدهای نفتی مربوط میشده است.
به گزارش ایسنا، غلام حسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران، روز شنبه ۱۳ دی در یه همایش با اشاره به این که در خصوص وضعیت صادرات “خیلی از خودمان تعریف کرده ایم” گفت: ” در صادرات آن چنان که از خود تعریف میکنیم، عددی نیستیم. وقت آن رسیده که به جای وصف العیش، واقعیت ها را ببینیم و برای حل مشکلات موجود تلاش کنیم”
در ادامه این همایش ، آقای شافعی به تمرکز سطحی صادرات کشور به کالاهای سنتی اشاره و عنوان کرد: “باید پذیرفت که روند حرکت جهانی بر اساس میل و رغبت ما پیش نمیرود و روند گذشته جواب گوی نیاز آینده نخواهد بود.”
همچنین، رئیس اتاق بارگانی با تاکید بر این که ” صرفا مبادله کالا پایداری صادرات ما را تضمین نمیکند” گفت: ” در این وضعیت اگر قرارباشد به پایداری صادرات برسیم باید به صدورخدمات دانش بنیان و به خصوص فنی و مهندسی توجه ویژه ای داشته باشیم.”
به گفته آقای شافعی، در حال حاضر تغییر رویکرد در حوزه کالاهای صنعتی و جریان سرمایه در بازار خارجی، مورد غفلت واقع شده و به همین دلیل است که شعار ” تولید برای صادرات” تحقق نمی یابد.
پیشتر در گزارش سالانه گمرکی ایران که حاوی ” آمارهای تکمیلی” درباره حجم تجارت خارجی غیرنفتی ایران در سال ۹۲ میشد، عنوان شده بود که بازرگانی خارجی ایران در نیمه دوم سال ۹۲ رشد چشم گیری داشته است.
بر پایه این گزارش ۲۰۷ صفحه ای که فروردین امسال در سایت رسمی گمرک منتشر شد، حجم صادرات غیر نفتی ایران در سال ۹۲ ،۴۱ میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۱ حدود نیم درصد افزایش نشان میدهد.
با این حال ، گزارش های ماهانه گمرکی حاکی از آن بود که حجم صادرات ایران در شش ماهه اول سال ۹۲ حدود ۱۷ میلیارد و ۹۷۲ میلیون دلار بوده که نسبت به دور مشابه سال ۹۱ حدود چهارده درصد کاهش نشان میدهد.
از سوی دیگر، اسفند سال گذشته، برخی بازرگانان ایرانی در نمایشگاه صنایع غذایی جهان در دبی، به رویترز گفتند که وضعیت صادرات غیر نفتی ایران در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی، به دلیل کمتر شدن فشار تحریم ها بهبود یافته است.

منابع:

news.kodoom.com/isna.ir

hemmat-khahi-(21-of-23)-10

سایر مطالب