کاهش شدید صدور پروانه های ساختمانی ایران

کاهش شدید صدور پروانه های ساختمانی ایران

تازه ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان میدهد که در بهار امسال تعداد پروانه های ساختمانی در کل کشور نسبت به بهار سال گذشته بیشتر از ۳۸ درصد و در تهران بیشتر از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
این در حالی است که گزارشهای رسمی از بهبود وضعیت اقتصادی خبر میدهد و مقامات دولتی میگویند که رشد منفی اقتصادی کشور بعد از دو سال پیاپی از بهار امسال مثبت شده است.
بنابر گزارش مرکز آمارایران، تعداد پروانه های ساختمانی که در بهار امسال در تهران صادر شده ۳هزار و۵۲۲ مورد بوده است که کاهش چشمگیری نسبت به بهار پارسال نشان میدهد. این رقم تقریبا ده درصد از کل پروانه های ساختمانی کل کشور را در بر میگیرد.
با این پروانه های ساختمانی قرار است که ۲۶ هزار۴۹۳ واحد مسکونی در تهران ساخته شود که نسبت به دوره مشابه سال قبل(۹۲) بیشتر از ۵۰ درصد کاهش نشان میدهد.
در کل کشور نیز در بهار امسال ۳۴ هزار و ۲۳۷ پروانه ساختمانی توسط شهرداری های سراسرکشور صادر شده است که بیشتر از ۳۸ درصدی نسبت به بهار سال ۹۲ نشان میدهد. این در حالی است که در بهار ۹۲ نیز به دلیل رکود اقتصادی وضعیت ساخت و ساز چندان مطلوب نبوده است.
بنابر آمار ارائه شده قرار است با این مجوزها بیشتر از ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در ایران ساخته شود.
کاهش شدید تعداد پروانه های ساختمانی نشان میدهد که در یک سال آینده نیز تغییری در بازارمسکن ایجاد نمیشود و همچنان بازار اجاره و خرید و فروش داغ خواهد بود. چون همچنان تقاضا بسیار بالا ولی تولید به شدت در حال کاهش است.
تعداد پروانه های ساختمانی نشانگر آن است که یک سال آینده چه تعداد واحد مسکونی در مناطق مختلف ساخته میشود.
در بهار امسال برخلاف کاهش شدید صدور پروانه های ساخت مسکن، بازار خرید و فروش و اجاره داغ بود.
بنابر گزارش چندی پیش مرکز آمار ایران در شهر تهران، معاملات مربوط به خرید و فروش واحدهای مسکونی بیش از ۵۲ درصد و تعداد معاملات اجاره مسکن نیز حدود ۳۳ درصد در بهار افزایش داشت.
بخش ساختمان یکی از موتورهای محرک اقتصاد به حساب میآید که سهم زیادی در تولید ناخالص ملی ایران دارد و رکود در آن به معنی افزایش بیکاری است.
به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل بحرانی شدن بازرار مسکن این است که سرمایه گذاران بخش خصوصی رغبتی برای سرمایه گذاری در بخش مسکن ندارند.
http://www.mashreghnews.ir

سایر مطالب