مراسم روز ملی کیفیت برگزار شد

مراسم روز ملی کیفیت برگزار شد

مراسم روز ملی کیفیت و اختتامیه یازدهمین دوره ارزیابی ملی کیفیت ایران و تقدیر از سازمان های برتر با حضور معاون اجرایی رییس جمهوری ، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ، اساتید دانشگاه و جمعی از تولید گنندگان و صنعتگران ، صبح دیروز ، یکشنبه ۱۸ آبان در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد.

• بحث کیفیت باید به گفتمان عمومی تبدیل شود

معاون اجرایی رییس جمهور در مراسم روز ملی کیفیت گفت: امروزه کیفیت و استاندارد نه تنها در سودآوری بنگاه های اقتصادی تاثیرگذار است بلکه در نابودی فقر نیز نقش بسزایی دارد.
وی با اشاره به سند چشم انداز بیست ساله، تصریح کرد: صنعت کشور با وجود آنکه اهداف بلندپروازانه ای نداشته اما به کندی پیش رفته که یکی از علل این کندی ناکارآمدی به علت عدم رعایت استاندارد در تمام سطوح است.
معاون اجرایی رییس جمهور با اشاره به جایگاه های مختلف کیفیت در دنیا، اظهار داشت: در ایران در این خصوص با مدل اروپایی شروع کردیم و این مدل را به عنوان مقدمه مورد توجه قرار دادیم.
معاون اجرایی رییس جمهور سپس ادامه داد: سازمان ملی استاندارد ایران باید از فعالیت های اجرایی فاصله بگیرد تا بتواند در مسیر ارزیابی و کنترل کیفیت گام بردارد.

• بهبود کیفیت مواد غذایی تولید داخل و وارداتی

سیدحسن هاشمی ، وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در مراسم روز ملی کیفیت گفت: برای بهبود کیفیت وضعیت هوا، آب و جاده ها به همکاری سازمان ملی استاندارد ایران نیاز است.
وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد : با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد ایران در ۱۰ قطب منطقه ای کشور برنامه های کیفیت ارتقای محصولات کشاورزی برای کاهش سموم باقی مانده در این محصولات را اجرا می کنیم.
هاشمی افزود: برای بررسی کیفیت محصولات و خدمات خود باید آنها را به کشور های خارجی صادر کنیم تا آنها در یک بازار رقابتی محک زده شوند.

• تولید ملی در گروی افزایش کیفیت است

رضا رحمانی ، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در مراسم روز ملی کیفیت با اشاره به اهمیت این روز گفت: بازاریابی نقش مهمی در کشور و افزایش کیفیت دارد، اما مساله‌ی مهم‌تر از آن این است که باید کیفیت قبل از رضایت مشتری در تولید کیفی مدنظر قرار گیرد، چرا که زمانی که یک تولید کیفی نباشد توهین به مقام بشریت است.
وی گفت: علاوه بر این‌که کیفیت باید در تولید مدنظر قرار گیرد، در خدمات نیز باید به کیفیت توجه شود، چرا که خدمات برپایه تولید جزو خدمات مولد ، مهم و تاثیر‌گذار محسوب می‌شود.

• رویکرد نوین به توسعه کیفیت در قرن کیفیت

نیره پیروزبخت رییس سازمان ملی استاندارد ایران ، گفت : جامعه از سازمان ملی استاندارد ایران نه تنها استاندارد را طلب می کند بلکه انتظار دارد که موضوع کیفیت را هم مدیریت و ارزیابی کنیم بنابراین معاونت ارزیابی کیفیت در سازمان ملی استاندارد ایران ایجاد شده است تا به موضوع کیفیت با اهداف جدید بپردازد.
وی از سه مسیر ارزیابی کیفیت خبر داد و اظهار داشت : مسیر اول مبنی بر این است که یک مجموعه اعتقاد و اعتماد به کیفیت داشته باشد و در این مسیر گام برداریم و مسیر دوم نیز مبتنی بر کل و کلان نگری است و باید کل مجموعه ، کیفیت را پیگیری کند اما هنوز در اجزا این اعتقاد ایجاد نشده است.
پیروزبخت گفت: در مسیر سوم ؛ جامع نگری داریم و هم اجزا و هم کلان جامعه به موضوع کیفیت توجه کنند و البته هنوز در جامعه این مسیر به صورت تفکیک شده مورد ارزیابی قرار نگرفته است.
رییس سازمان ملی استاندارد ایران با بیان اینکه توسعه کیفیت ، وظیفه و رسالت همه سازمان ها و دستگاه هاست ، گفت : قرن بیست و یکم به عنوان قرن کیفیت مطرح شده و از مفهوم بهره وری فراتر رفته است و این سازمان به تنهایی نمی تواند به بحت کیفیت بپردازد.

منبع : سایت سازمان ملی استاندارد ایران

سایر مطالب